22. prosince 2016

Rozsviťe Ústí!




Rád bych se s Vámi podělil o jednu historku, která se mi nedávno přihodila: přišel jsem do své kanceláře, kde jsem měl na stole připravený papír. Na ten jsem chtěl psát, ale co se nestalo! Nemohl jsem ten papír najít! Ale pak se stalo i to, že jsem nenašel ani knížku, ze které jsem také chtěl něco opisovat. Řeknete si – to je nějaký nepořádník, nemá na stole pořádek. Ale ne, já mám rád pořádek, opravdu! Tak jsem začal pátrat a víte, na co jsem přišel? Za to, že jsem nenašel papír a ani tu knížku, nemohu já, ale skřítkové!!! Ano, slyšíte dobře. Skřítkové!
Zjistil jsem totiž, že u nás v knihovně se vyskytují knihovničtí skřítkové. Nejsou sice normálně ani vidět, protože jsou hodně malí, ale mají i tu vlastnost, že někdy nám dělají různá šprťouchlata. Například někomu vezmou papír nebo knížku. A my pak tu knížku nebo papíry musíme hledat. 
A také jsem zjistil, že skřítků existuje mnoho druhů a že mají i různá jména. Takže ten, který mi někam zašantročil papír a knížku, se jmenuje Knižní permon. Knižní permon bydlí ve starých regálech se starými knížkami a živí se starým papírem. Dorůstá do výšky 20 cm. Další skřítek, který také je trošku nezbedný, se jmenuje Špulda šuplík. Špulda rád shromažďuje nejrůznější věci, a to bez ohledu na to, komu věc patřila. Klidně se může stát, že do vaší domácnosti natahá cenné věci – třeba od sousedů. Takže – nevyhánějte ho! Třetím, o kterém Vám něco povím, je Vrzal zápražní. Ten rád hraje na hudební nástroje a hlasitě zpívá, i když vůbec nemá hudební sluch. Jeho (hrozný) zpěv připomíná vrzání nenamazaných dveří. Takže kdo si myslí, že dveře vrzají, protože nejsou namazané panty, se mýlí! Vrzal je maličký (nejvíce 7 cm) a je skromný – živí se tím, co zbyde v kuchyni.
Kdo mi nevěří, ten může dojít k nám do knihovny a půjčit si knížky o skřítcích. V těch knížkách se pak dočte, že jsem mluvil pravdu! A zároveň Vás zvu na návštěvu do našeho stánku, kde jsou pro Vás připraveny malé kvízy. Na viděnou u nás ve stánku a u nás v Severočeské vědecké knihovně, kde pro děti je připraveno dětské oddělení a pro ty větší i oddělení další...
Přeji Vám krásné vánoční a novoroční svátky!



(Z příspěvku na charitativní akci Rozsviťte Ústí!, 21. 12. 2016)                                                - mb- 




Žádné komentáře: